Класифікація моторних олив за API
Автовиробники можуть висувати не лише додаткові, але й більш високі вимоги до олив, призначених для двигунів новітніх конструкцій. Не чекаючи чергових міжнародних специфікацій, вони заявляють про свої оригінальні методи випробувань або більш жорсткі прохідні критерії в рамках чинних міжнародних систем класифікації. Цим як би компенсується розрив між поточним конструктивним удосконаленням двигунів і затримками з прийняттям нових міжнародних стандартів і специфікацій на моторні оливи. Оригінальні вимоги з часом враховуються в нових міжнародних стандартах і специфікаціях на моторні оливи. Тільки при використанні олив, які враховують всі вимоги виробників, гарантується довготривала надійність роботи двигуна. У разі підтвердження відповідності оригінальним вимогам, постачальники олив мають право наносити на етикетку своїх продуктів номери відповідних специфікацій автовиробників. Зі своєї сторони автовиробники складають і періодично публікують списки апробованих і допущених до використання продуктів.
Увага! Тут надано лише короткий опис допусків моторних олив BMW! Для точного визначення допуску за конкретним двигуном слід звернутися до документації на автомобіль (сервісна книжка) або до офіційного представника BMW у вашому регіоні.
Відповідно до специфікацій концерну BMW, для автомобілів 1-ї, 3-ї, 5-ї, 6-ї та 7-ї серій з бензиновими двигунами, дозволено використання виключно моторних олив, які пройшли спеціальний комплекс випробувань і офіційно схвалені BMW. Для автомобілів тих же серій з дизельними двигунами дозволяється використання універсальних моторних олив, що відповідають вимогам певних класів за класифікацією ACEA (відповідно до документації на автомобіль).
BMW Special Oil
Автомастила для бензинових і дизельних двигунів BMW – загальна класифікація. Спеціальні автомастила – моторні оливи з високим ступенем текучості, як правило з в’язкістю SAE 0W-40, 5W-40 і 10W-40. Кожна марка такого моторного масла допускається до використання як перша заправка для автомобілів BMW виключно за результатами заводських випробувань.
BMW Longlife-98
Автомастила для деяких бензинових двигунів, починаючи з 1998 року випуску. Такі моторні оливи можуть застосовуватися для двигунів, для яких передбачено технічне обслуговування з подовженим сервісним інтервалом Longlife. Базові вимоги допуску засновані на класифікації ACEA A3/B3. Використання таких моторних олив у двигунах більш ранніх років випуску, а також у двигунах, для яких не передбачено сервісний інтервал Longlife, не рекомендується.
BMW Longlife-01
Автомастила, призначені для застосування в деяких бензинових двигунах автомобілів BMW, починаючи з вересня 2001 року випуску, з подовженим сервісним інтервалом заміни оливи Longlife. Базові вимоги допуску перевищують вимоги класифікації ACEA A3/B3.
BMW Longlife-01 FE
Те ж, що й попередня категорія, але ці моторні оливи призначені для двигунів, які експлуатуються в умовах підвищеної складності та випущені після 2001 року.
BMW Longlife-04
Допуск введений у 2004 році для моторних олив, які дозволені для використання у сучасних двигунах автомобілів BMW. Можливість використання таких моторних олив у двигунах, випущених раніше 2004 року, невідома, тому не рекомендується.
Німецький автоконцерн видав свої “Приписи щодо використовуваних матеріалів” (Betriebsstoffvorschriften). До числа цих матеріалів входять моторні оливи, трансмісійні оливи, консистентні мастила та ін. Схвалені моторні оливи повинні відповідати вимогам специфікацій (так званим листам – нім. Blatt, англ. Sheet) і вносяться до списків допущених до застосування.
Існуючі специфікації:
MB 226.0/1 – сезонні/всесезонні моторні оливи для дизелів двигунів легкових автомобілів і для дизелів більш старих транспортних засобів без наддуву; короткий інтервал заміни оливи; олива повинна відповідати CCMC PD1; додатково перевіряється сумісність з еластомерними прокладками;
MB 226.5 – всесезонні моторні оливи для бензинових двигунів і для дизельних двигунів за списком 226.1;
MB 227.0/1 – сезонні/всесезонні моторні оливи для всіх дизельних двигунів; подовжений інтервал заміни оливи для дизельних двигунів більш старих транспортних засобів без турбонаддуву; базові вимоги – ACEA E1-96;
MB 227.5 – вимоги такі ж, як і в списку 227.1, але оливи можуть використовуватися і в бензинових двигунах; перевірена сумісність з еластомерними прокладками;
MB 228.0/1 – сезонні/всесезонні моторні оливи SHPD для всіх дизельних двигунів “Mercedes-Benz”. Подовжений інтервал заміни оливи для двигунів вантажних автомобілів з турбонаддувом; базові вимоги – ACEA E2; повинна бути перевірена сумісність з еластомерними прокладками;
MB 228.2/3 – сезонні/всесезонні моторні оливи SHPD для дизелів, як і в списку 228.1. Крім того, подовжений інтервал заміни оливи; застосовується для дизельних двигунів вантажних автомобілів, виготовлених після вересня 1988 року; базові вимоги – ACEA E3, додаткові вимоги – проведені випробування в двигунах “Mercedes-Benz” і тривалі дорожні випробування; повинна бути перевірена сумісність з еластомерними прокладками;
MB 228.31 – моторні оливи для комерційних вантажівок з дизельними двигунами, обладнаними сажовими фільтрами. Допуск вимагає відповідності автомастила стандарту API CJ-4, плюс така моторна олива повинна пройти два тести, розроблених конструкторами Mercedes-Benz MB OM611 і OM441LA.
MB 228.5 – вступив в силу у 1996 році. Масла EHPRD для двигунів Euro 2 і Euro 3 з турбонаддувом і безпосереднім впорскуванням палива; базові вимоги – ACEA E4;
MB 228.51 – Всесезонне моторне масло для сильно навантажених дизельних моторів комерційних вантажівок, відповідних вимогам Euro 4, з подовженим інтервалом заміни масла. Базові вимоги відповідають ACEA E6
MB 229.1 – включає вимоги до масел для бензинових і дизельних двигунів легкових автомобілів, випущених до вересня 1999 року, призначених для бензинових двигунів серії BR 100 і дизельних двигунів серії BR 600, базові вимоги – ACEA A2 або A3 плюс B2 або B3; в’язкість SAE XW-30 і SAE 0W-40 для ACEA A3 плюс B3;
MB 229.3 – включає вимоги до масел для нових бензинових і дизельних двигунів легкових автомобілів, випускаються з жовтня 1999 року.
MB 229.31 – Автомасла LA (low ash) для моторів легкових автомобілів і мікроавтобусів, обладнаних сажовими фільтрами. Зокрема, рекомендовані для W211 E200 CDI, E220 CDI. Мінімальний вміст сульфатної золи (до 0,8%). Допуск введений у липні 2003 року. На його основі пізніше, у 2004 році, був розроблений клас ACEA C3.
MB 229.5 – Автомасла для легкових автомобілів з подовженим інтервалом заміни масла (до 30 тис. км, відповідно до рекомендацій виробника автомобіля), відповідних підвищеним вимогам по екології. Вимоги трохи підвищені в порівнянні з вимогами стандартів ACEA A3, B4. У порівнянні з MB 229.3 забезпечують економію палива мінімум 1,8%. Допуск введений влітку 2002 року і рекомендований для наступних серій двигунів MB: дизельні OM600 (крім моделей з сажовим фільтром), бензинові M100 і M200.
MB 229.51 – Допуск введений у 2005 році для моторних масел, які рекомендовані для застосування у дизельних двигунах з сажовими фільтрами, а також сучасних бензинових двигунах. Для автомасел, затверджених за цим допуском, передбачено подовжений сервісний інтервал у порівнянні з MB 229.31, що становить до 20 тисяч км. Базові вимоги відповідають ACEA A3 B4 і C3.
WSS-M2C 912A1 — Моторні оливи для бензинових і дизельних двигунів легкових автомобілів, крім 1,9TDI-Diesel (Ford Galaxy) і Ford Fiesta 1,4TDCI. Специфікація базується на ACEA A1/B1 (HTHS-в’язкість 2,9 мПа/с).
WSS-M2C 913A — Моторні оливи для бензинових і дизельних двигунів легкових автомобілів, крім 1,9TDI-Diesel (Ford Galaxy) і Ford Fiesta 1,4TDCI. Специфікація базується на ACEA A1/B1, отримала свій розвиток з WSS-M2C 912A1 (HTHS-в’язкість 2,9 мПа/с).
WSS-M2C 913B — Моторні оливи для бензинових і дизельних двигунів легкових автомобілів, в тому числі Ford Fiesta 1,4TDCI. Специфікація базується на ACEA A1/B1 (HTHS-в’язкість 2,9 мПа/с).
WSS-M2C 913C — Моторні оливи для бензинових і дизельних двигунів. Оновлена специфікація. Специфікація базується на ACEA A3/B3.
WSS-M2C 917A — Моторні оливи для 1,9 дизельних двигунів TDI (Ford Galaxy). Специфікація базується на ACEA A3/B3.
WSS-M2C 912A1 — Моторні оливи для бензинових і дизельних двигунів легкових автомобілів, крім 1,9TDI-Diesel (Ford Galaxy) і Ford Fiesta 1,4TDCI. Специфікація базується на ACEA A1/B1 (HTHS-в’язкість 2,9 мПа/с).
WSS-M2C 913A — Моторні оливи для бензинових і дизельних двигунів легкових автомобілів, крім 1,9TDI-Diesel (Ford Galaxy) і Ford Fiesta 1,4TDCI. Специфікація базується на ACEA A1/B1, отримала свій розвиток з WSS-M2C 912A1 (HTHS-в’язкість 2,9 мПа/с).
WSS-M2C 913B — Моторні оливи для бензинових і дизельних двигунів легкових автомобілів, в тому числі Ford Fiesta 1,4TDCI. Специфікація базується на ACEA A1/B1 (HTHS-в’язкість 2,9 мПа/с).
WSS-M2C 913C — Моторні оливи для бензинових і дизельних двигунів. Оновлена специфікація. Специфікація базується на ACEA A3/B3.
WSS-M2C 917A — Моторні оливи для 1,9 дизельних двигунів TDI (Ford Galaxy). Специфікація базується на ACEA A3/B3.
RN 0700 — Моторні оливи для бензинових двигунів без наддуву, з підвищеними вимогами до сумісності з системами нейтралізації відпрацьованих газів, за винятком Renault Sport. Цей стандарт поширюється на всі дизельні автомобілі Renault, оснащені двигунами 1,5 DCi без DPF (сажовий фільтр) до 100 к.с. Сервісний інтервал до 20 тис. км або 1 рік.
RN 0710 — Моторні оливи, з підвищеними вимогами до сумісності з системами нейтралізації відпрацьованих газів, для бензинових двигунів з турбонаддувом, включаючи Renault Sport і дизельних двигунів без сажового фільтра від групи Renault, Dacia, Samsung. Крім двигунів 1,5 DCi без DPF (сажовий фільтр) до 100 к.с.
RN 0720 — Моторні оливи для дизельних двигунів нової генерації, з турбонаддувом і сажовим фільтром. Відповідність стандарту ACEA C4 + додаткові вимоги Renault.
PSA B71 2290 — Оливи для дизельних двигунів із сажовим фільтром, мають знижений вміст сульфатної золи, сірки та фосфору (MidSAPS/LowSAPS). Відповідність нормам вихлопу Євро 5. Загальні специфікації: ACEA C2/C3 + додаткові тести концерну Peugeot — Citroen.
PSA B71 2294 — Загальні специфікації: ACEA A3/B4 і C3 + додаткові тести концерну Peugeot — Citroen.
PSA B71 2295 — Стандарт для двигунів, випущених до 1998 р. Загальні специфікації: ACEA A2/B2.
PSA B71 2296 — Загальні специфікації: ACEA A3/B4 + додаткові тести концерну Peugeot — Citroen.
Німецький виробник автомобілів, що входить до концерну General Motors, не розробляє окремих допусків моторної оливи для своїх різних двигунів, є лише два допуски від Opel – для дизельних і для бензинових моторів. Допуски оливи від Opel починаються з кодування GM-LL, після якого, за аналогією з класифікацією ACEA до 2004 року, ставиться буква A або B (A – для бензинових двигунів, B – для дизельних).
Слід звернути увагу на те, що відсутність на упаковці моторної оливи даних про допуск Opel однозначно вказує на відсутність такого допуску для даної марки моторної оливи.
GM-LL-A-025 ; Оливи для бензинових двигунів легкових автомобілів. Базові вимоги допуску відповідають стандарту ACEA A3.
GM-LL-B-025 Оливи для дизельних двигунів легкових автомобілів. Базові вимоги допуску відповідають стандартам ACEA B3, B4.
Важливо! Перед прийняттям остаточного рішення про вибір моторної оливи, настійно рекомендується звернутися до сервісної книжки вашого автомобіля або ж до офіційного представника компанії Opel у вашому регіоні.
VW 500.00 – Легкотекучі енергозберігаючі всесезонні оливи SAE 5W-30, 5W-40, 20W-30 або 10W-40, призначені для використання в бензинових двигунах. Базові вимоги: відповідають вимогам ACEA A3-96.
VW 501.01 – універсальна олива для бензинових і дизельних двигунів з безпосереднім впорскуванням, відповідає вимогам класу ACEA A2; сезонні або всесезонні оливи повинні бути перевірені на сумісність з еластомерними прокладками; для турбодизелів – тільки в поєднанні з VW 505.00;
VW 502.00 – олива для бензинових двигунів з підвищеною ефективністю та безпосереднім впорскуванням, основною вимогою є вимоги класу ACEA A3;
VW 503.00 – всесезонна олива для бензинових двигунів з безпосереднім впорскуванням, передбачений продовжений інтервал заміни, має знижений високотемпературний в’язкість з метою збереження палива; основною вимогою є вимоги класу ACEA A3, призначено тільки для двигунів, випущених з травня 1999 р.; не застосовувати для автомобілів попередніх випусків через низьку високотемпературну в’язкість, яка може призвести до пошкодження двигуна;
VW 503.01 – для бензинових двигунів з турбонаддувом, передбачений продовжений інтервал заміни;
VW 505.00 – оливи для дизельних двигунів легкових автомобілів без і з турбонаддувом; відповідає вимогам класу ACEA B3; всесезонні оливи; повинна бути перевірена сумісність з еластомерними прокладками;
VW 505.01 – всесезонна моторна олива в’язкістю SAE 5W-40 для дизельних двигунів з насос-форсункою (Pumpe-Dmse);
VW 506.00 – всесезонні оливи для дизельних двигунів легкових автомобілів з турбонаддувом; передбачений продовжений інтервал заміни, має знижену високотемпературну в’язкість з метою збереження палива, основною вимогою є вимоги класу ACEA B4; призначено тільки для двигунів, випущених з травня 1999 р.; не застосовувати для автомобілів попередніх випусків через низьку високотемпературну в’язкість, яка може призвести до пошкодження двигуна;
VW 506.01 – Олива для дизельних двигунів з насос-форсункою з продовженим сервісним інтервалом Longlife. Базові характеристики відповідають вимогам ACEA B4.
VW 507.00 – Оливи для бензинових і дизельних двигунів з подовженим сервісним інтервалом Longlife, включаючи дизельні двигуни з фільтрами тонкого очищення без додаткових присадок у паливо. Альтернативно – 505.00 або 505.01.
Компанія активно бере участь у розробці моторних випробувань олив для потужних дизельних двигунів комерційних автомобілів. Тести Cummins включені в специфікації API (див. Додаток D).
CES 20071 Базові вимоги: API CH-4. Додаткові вимоги: – Сульфатна зольність (ASTM D 874) – max 1,5%; – Індекс желатинізації (ASTM D 4684) – max 8.
CES 20072 Базові вимоги: ACEA E3-96; тест Cummins M11 HST (критерії API CH-4). Додаткові вимоги: – High Temperature CBT (135°C) – критерії API CH-4; – Сульфатна зольність (ASTM D 874) – max 1,85%.
CES 20076 Скасування прийняття нової категорії API (PC 7,5), яка повинна була враховувати установку на новітні двигуни електронної системи контролю впорскування, змусила Cummins і Mack Tracks прийняти власні специфікації на оливи, що застосовуються в таких двигунах. Система контролю часу впорскування дозволяє економити пальне і зменшує токсичність відпрацьованих газів, але при цьому сприяє накопиченню збільшеної кількості сажі в моторній оливі. У новій специфікації CES 20076 були посилені норми по тестах Mack T-8E і Sequence IIIE (ASTM D 5533), а також модифікований тест Cummins M11 HST. Це дозволило подовжити інтервал заміни оливи в дизельних двигунах Cummins, випускаються з 1999 року. Порівняно з оливами категорії API CH-4, що застосовуються в цих двигунах, інтервал заміни оливи збільшений з 15000 до 20000 миль.
Додатково до випробувань класів API, специфікацій MIL та ССМС, потрібно виконання випробувань у двигуні MWM-B, а для олив SHPD – у двигуні MAN D 2866. Основні специфікації:
MAN 269 – визначає мінімальні вимоги лабораторних та стендових випробувань для дизельних двигунів конструкції Nuremberg і Brunswick з звичайною подачею палива. Рівень якості оливи відповідає специфікації MIL-L-46152A і охоплює оливи SAE 20W-20, 20W-30 і SAE 30, без модифікаторів індексу в’язкості;
MAN 270 – визначає мінімальні вимоги лабораторних та стендових випробувань для дизельних двигунів конструкції Nuremberg з турбонаддувом і без. Рівень якості оливи відповідає вимогам MIL-L-2104C/MIL-L-46152A, ACEA E2, API CD/SE і охоплює оливи ступенів SAE 20W-20, 20W-30 і SAE 30, без модифікаторів індексу в’язкості;
MAN 271 – визначає мінімальні вимоги лабораторних та стендових випробувань для дизельних двигунів конструкції Nuremberg з турбонаддувом і без. Рівень якості оливи відповідає вимогам MIL-L-2104C/MIL-L-46152A, ACEA E2, API CD/SE і охоплює оливи ступенів SAE 10W-40, 15W-40 і 20W-50. Інтервали заміни оливи – в залежності від типу двигуна – від 20 000 до 45 000 км;
MAN 3275 (QC 13-017) – особливо високоякісні оливи для дизельних двигунів (SHPD). За вимогами інструкції “MAN” M 3275, рівень якості цих олив значно перевищує якість олив, відповідних стандартам MAN 270 і MAN 271. Оливи SHPD проявляють значно кращі властивості щодо чистоти поршнів, зменшення зносу деталей і резерву потужності в двигунах з турбонаддувом і призначаються для нових дизельних двигунів – Euro 1 і Euro 2. Дозволяється застосування цих олив без турбонаддува. Мінімальний рівень вимог – ACEA E3;
MAN 3277 – нова специфікація олив дизельних двигунів від 18/09/96. Відповідає вимогам MB 228.5. Ставиться мета досягнення заміни оливи через 80 000 км пробігу, при магістральних режимах до 45 000-60 000 км за відсутності спеціального проміжного фільтра оливи. Мінімальний рівень вимог – вище ніж ACEA E3;
MAN 3271 – специфікація, що передбачає вимоги до моторних олив для газових двигунів. Мінімальний рівень вимог – API CD, CE/SF, SG. Оливи повинні відповідати проходним параметрам моторного випробування OM364A по ACEA. Інтервал заміни оливи – до 30 000 км.
V DS (Volvo Drain Specification) Специфікація на подовжені інтервали заміни для моторних олив, застосовуваних у дизельних двигунах з турбонаддувом.
Базові вимоги: – в’язкості SAE 15W-40 або 10W-30; – якість не нижче API CD; Додаткові вимоги:
– при випробуванні на двигуні Ford Tornado (CEC-L-27-T-29) максимально допустимий ступінь полірування циліндрів не більше 25% від показників еталонної оливи RL 47. Дорожні випробування:
Для проведення дорожніх випробувань (VDS Field Test) використовуються три вантажівки Volvo з 12-літровими двигунами Euro-1. Дистанція тестового пробігу не менше 300 000 км, з інтервалами заміни оливи через кожні 50 000 км. Протягом усього тесту не допускається: – заляпування поршневих кілець;
– збільшення швидкості зношування деталей; – збільшення витрати оливи; – збільшення ступеня полірування циліндрів; – збільшення кількості відкладень, порівняно з нормальними інтервалами заміни.
VDS-2 Специфікація на моторні оливи, застосовувані у всіх дизельних двигунах Euro-2 вантажівок Volvo, що відповідають європейським вимогам 1996 року щодо токсичності відпрацьованих газів. Базові вимоги:
– в’язкості SAE 5W-30, 5W-40, 10W-30, 10W-40 або 15W-40 (інші в’язкості вимагають додаткового узгодження з Volvo Truck Corporation); – якість не нижче ACEA E1-96; Дорожні випробування: Для проведення дорожніх випробувань (VDS-2 Field Trial) використовуються три вантажівки Volvo з 12-літровими двигунами TD 123 або D12. Дистанція тестового пробігу не менше 300 000 км, з інтервалами заміни оливи через кожні 60 000 км. Протягом усього тесту контролюється витрата оливи та палива і беруться проби оливи через 15 000, 30 000, 45 000 і 60 000 км протягом інтервалів заміни. За результатами лабораторних випробувань проб оливи не допускається:
– зміна в’язкості при 100°C (V) понад діапазон: 9<v<12
У разі відповідності всім вимогам специфікації, після узгодження з Volvo Truck Corporation, компанія-постачальник оливи має право представити продукт як “VDS-2 Oil”.
VDS-3 – специфікація на оливи, застосовувані у всіх Euro-3 двигунах Volvo Truck
Компанія активно бере участь у розробці моторних випробувань олив для потужних дизельних двигунів комерційних автомобілів. Тести Mack включені в специфікації API та ACEA (див. додаток D).
Mack EO-L Базові вимоги: всі тести категорії API CG-4
Додаткові вимоги: тести Mack T-6, Mack T-8 (250 год.; кількість сажі 3,8%).
Mack EO-L -Plus Тільки для двигунів з 1997 модельного року (з електронним контролем впорскування V-MAC II). Випробувана олива повинна бути на основі оливи, що пройшла випробування за специфікацією Mack EO-L, із зазначенням покращень у складі.
Базові вимоги: всі тести категорії API CG-4
Додаткові вимоги: тести Mack T-8 (250 год.; кількість сажі 3,8%), Mack T-9.
Mack EO-M Базові вимоги:
– випробувана олива повинна бути всесезонною (5w-30, 5w-40, 10w-30, 15w-40) на основі синтетичної або високоіндексної (за в’язкістю) базової оливи; – стабільність на зрушення (ASTM D 6278): в’язкість у межах вихідної (за SAE); – HTHSV (ASTM D 4683): не менше 3,3 мПа с (Xw-30), не менше 3,7 мПа с (Xw-40); – підтвердження проходження всіх тестів категорії API CH-4; Додаткові вимоги: – тести Mack T-8E (300 год.; кількість сажі до 5,8%), Mack T-9; – тест Cummins M11 (ASTM E178); – Sequence IIIE (ASTM D 5533).
Mack EO-M-Plus – новий (квітень 1999 р.) стандарт на оливи з подовженим інтервалом заміни (до 50 000 миль). Дані інтервали можливі при виконанні наступних умов: – повинна використовуватися олива EO-M-PLUS;
– магістральні режими (понад 100 000 миль/рік); – двигуни E-TECH™ або E7 з електронним контролем впорскування V-MAC II; – витрата палива не більше галону/6 миль; – система фільтрації оливи Centri Max® (центрифуга).